maandag 25 januari 2016

In de stijl van Picasso: Portret, deel 2



Blijf je bewust van de thema's van deze oefening, namelijk: 
- Tegenstellingen samenvoegen tot eenheid
- De kracht en schoonheid van imperfectie

Hieronder laat ik zien hoe het geschetste portret zich verder in kleur kan ontwikkelen.

BELANGRIJK:
- Blijf in contact met je gevoel en werk intuïtief verder aan je portret.
- Laat al je ingevingen er zijn en kijk maar hoe het uitvalt. 
- Speel, experimenteer, en geniet! Voel je vrij!

Dit is het portret wat ik geschetst heb (A3 formaat)

Met oliepastel licht inkleuren

met een babyoliedoekje de kleur 'uitsmeren'

resultaat nadat het hele beeld is ingekleurd op bovenstaande wijze
Er is nu een gekleurde ondergrond waarop je door kan werken

werk laag over laag verder met oliepastel en desgewenst kleurpotlood (voor het fijnere werk) 

tot slot details en contouren naar wens

Wanneer ik naar mijn portret kijk zie ik enerzijds zelfverzekerdheid en anderzijds verlegenheid. Ook zie en herken ik de rechtlijnige duidelijkheid enerzijds en de meegaande ronde bewegingen anderzijds, ik zie ook stevig/krachtig versus zacht. Wat ik in mijn portret zie herken ik als delen van mijzelf. Tegengestelde delen die samen in eenheid kunnen zijn, elkaar kunnen aanvullen en in evenwicht houden.


Welke eigenschappen, uitstralingen of gevoelens zie jij in jouw portret? Herken je die? En mogen die er zijn? Vullen ze elkaar misschien aan? Of houden ze elkaar in evenwicht? Wanneer komt de ene eigenschap je van pas en wanneer de andere?

Portretten van cursisten:














2 opmerkingen:

  1. Prachtig Inge. En aan het werk van je cursisten te zien heb je hen allemaal enthousiast gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow , dit is prachtig, wat een mooie in elkaar vloeiende gezichten, super hoe je dit doet en kunt, je hebt echt veel talent!!

    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...