maandag 18 januari 2016

In de stijl van Picasso: Portret, deel 1

Tegenstellingen samenvoegen tot eenheid
De kracht en schoonheid van imperfectie



Een tegenstelling is eigenlijk niets anders dan de andere kant van iets, dus beide maken deel uit van hetzelfde en zijn in wezen ook hetzelfde, alleen vanuit een ander gezichtspunt.
Bijvoorbeeld een deur, je kunt door een deur naar binnen of naar buiten, dus is de ingang tevens uitgang, het ligt er maar aan vanaf welke kant je de deur doorgaat.
Picasso wilde zich niet vastleggen in de exacte aanblik van een onderwerp, want dan wordt maar één kant belicht. In zijn werk zie je dan ook dat hij verschillende perspectieven in één werkstuk toepast.

Kenmerken in het werk van Pablo Picasso zijn:
  • Onvolmaaktheid
  • Toepassing van verschillende perspectieven
  • Eenvoud
  • Geen exacte aanblik > niets klopt (surrealistisch, buiten de werkelijkheid)
  • Oerkracht
  • De expressieve kracht van de kinderlijk getekende lijn en vorm
  • Lijnen en contouren
Wanneer we figuratief gaan werken krijgen de meeste cursisten meestal de neiging er vandoor te
gaan :)   Hoe komt dat toch? Op de kleuterschool was het nog geen probleem om te tekenen, 
maar naarmate er meer eisen gesteld werden aan 'hoe het moet', zijn de meesten afgehaakt.
Gelukkig biedt Picasso een nieuwe kijk op portrettekenen en wordt het weer leuk.

Aan de slag:
Met behulp van onderstaand sjabloon gaan we op ontdekkingsreis. Print het, liefst op stevig (120grams) papier, en knip het over de gezichtslijn in twee delen. Je gebruikt het sjabloon om allemaal verschillende composities te onderzoeken waarbij je je laat inspireren door de portretten van Picasso


Teken met behulp van je sjabloon de aangezichtscontour: schuin of recht, in het midden of aan de zijkant op je papier. Afhankelijk van welke kant je gebruikt kijkt je gezicht naar links of naar rechts.


Speel dan 'à la Picasso' met ogen en mond:
Ogen: zijaanzicht en vooraanzicht


Voeg vervolgens de gezichtsomtrek en nek toe en speel eventueel met rechte en hoekige lijnen:

En tot slot kan je dan nog spelen met de haren en/of hoofdbedekkingen:

Blijf bij alle bewerkingen vrij spelen, doe maar lekker gek.


Klaar voor je eigen Picasso Portret?

We beginnen met een eigen sjabloon te maken. (sorry voor de onduidelijke foto)
Daartoe teken je, letterlijk op gevoel, een aangezicht-contour (zijaanzicht) als volgt:
Neem een willekeurig kleurpotlood en zet dat met de punt middenboven op je papier
Sluit dan je ogen en zet een vinger van je andere hand bovenop je voorhoofd een beetje tussen je haren in. Nu doe je twee dingen tegelijk: 
1. met je voelhand volg je over je voorhoofd naar beneden tussen je ogen door over je neusbrug, het puntje van je neus, de neus volgend tot je 'snor' en bovenlip, naar je onderlip, via je kin, keel en hals
2. tegelijker tijd volg je met je tekenhand de contour die je voelt en zet die op papier
Probeer het eerst maar eens in de lucht tekenend uit. Beide handen maken dus dezelfde 'lijn', de een voelend en de andere tekenend.
Herhaal dit een paar keer met verschillende kleuren potlood. Begin steeds een klein stukje naast de vorige tekeningen.

Kies één dan van de contouren uit om mee verder te werken en knip die los.


Teken nu met behulp van dit eigen sjabloon een portret en laat je daarbij inspireren door je oefenportretten.

Wordt vervolgt in
'In de stijl van Picasso: portret, deel 2'








Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...